• PRO TV
  • ATELIER DE SCENARISTICĂ CRIME DRAMA. Impresiile semifinaliștilor Write a Screenplay For

ATELIER DE SCENARISTICĂ CRIME DRAMA. Impresiile semifinaliștilor Write a Screenplay For

ATELIER DE SCENARISTICĂ CRIME DRAMA. Impresiile semifinaliștilor Write a Screenplay For

Pe 24 și 25 mai a avut loc atelierul de scenaristică crime drama adresat semifinaliștilor concursului Write a Screenplay For (WSF), în coordonarea Gabrielei Iacob, Head of Scriped Content VOYO și PRO TV. De-a lungul celor două zile, cei șase participanți au avut oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile și de a învăța tehnici avansate de scriere a unui serial TV, înțelegând cum funcționează atât un scenariu – elemente cheie, structura și avansarea plotului, crearea conflictului și a tensiunii, puncte de cotitură, subtext, arc narativ, dinamica și multidimensionalitatea personajelor, scene cruciale, dialog, evitarea greșelilor comune –, cât și întregul proces de producție.

La final, și-au prezentat proiectele și au primit feedback de la regizorul Daniel Sandu și producătoarea Diana Păroiu.

Iată impresiile împărtășite de semifinaliști:

„Chiar dacă am pornit ca niște necunocuți, în două zile s-a creat o asemenea coeziune, de părea că ne știm de luni bune. Mediul în care lucrezi, relațiile interumane din acel mediu sunt vitale pentru potențarea capacității de concentrare și sintetizare a informației. Structura atelierului și coordonatoarea au permis crearea unui context relaxat, prietenos, în care analiza și brainstormingul au fost încurajate și au permis fiecărui participant să se exprime și să își pună în valoare perspectiva.

Un scenarist care urmează un astfel de workshop ar trebui să se aștepte la multă informație, la lucru intensiv, la analiză detaliată a unor scenarii. E un atelier care are și coordonate teoretice, dar și analitice și aplicate, care conferă o înțelegere în profunzime a unor structuri și tehnici esențiale.

Utilitatea unui astfel de atelier e direct proporțională cu necesitatea celui care participă. Pentru mine utilitatea a fost maximă, mi-a oferit înțelegerea și instrumentele de bază pentru a scrie un scenariu de crime drama. Totodată a însemnat și inițierea într-un domeniu fascinant pe care de abia aștept să îl explorez în continuare”, a spus Cosmin Perța, câștigător Book to Screen.

„Mie mi se pare foarte util ca în momentul în care vrei să scrii pentru TV să înțelegi ce înseamnă genre, să înțelegi cum genul utilizat te ajută să exprimi tema prin structura formei. Pe

mine acest workshop m-a ajutat să verific și să fixez mai bine anumite cunoștințe și sa compar (hands-on pe cele 3 outline-uri pe care am lucrat efectiv) sisteme de lucru și structuri diferite”, a adăugat Cristina Iliescu, finalist WSF.

„Prima impresie a fost legată de cantitatea sporită de noi informații discutate, care au produs o reală plăcere și motivație. Este, cu siguranță, un workshop intens, în care sunt abordate noțiuni teoretice cu ecou direct în exemple și exerciții practice, un atelier ce pune foarte mult accent pe craft-ul scenaristic de serial.

Un scenarist care trece printr-un astfel de workshop ar trebui să se aștepte că va acumula în scurt timp o multitudine de concepte noi, va lucra aplicat și va participa la «disecția» unor scenarii la care nu ar avea, poate, în mod normal acces. De asemenea, precum într-un writer’s room participarea este una dinamică, activă și «de echipă», atât pe proiectele unor scenariști cunoscuți, cât și pe cele proprii și cele ale colegilor. Un workshop de training, dar și de introducere în genre este, cu siguranță, extrem de folositor. Fiecare genre are, până la urmă, regulile lui intrinseci, iar lucrul aplicat pe exemple, așa cum a fost cazul în acest workshop, relevă stiluri și abordări diferite ale unor structuri împământenite.

Pentru oricine își dorește să scrie în cadrul unui genre cum este crime drama, un astfel de workshop permite recunoașterea mai ușoară a anumitor tropi și a unor tehnici variate ce țin de structură narativă, care ulterior se pot implementa în propriul proces de lucru”, au precizat Ilinca Straton și Eugen Dediu, finaliști WSF.

„Prima-prima impresie a fost că am intrat într-un spațiu în care nu sunt echipat adecvat. Dar, încet-încet, am început să mă relaxez și să constat că echipamentul e acolo și nu trebuie decât să învăț cum să-l îmbrac, cum să-l folosesc. Așa că impresia după primele întâlniri a fost aceea că poate începe o călătorie extrem de interesantă, cu ghizi care știu și își doresc să-ți arate locuri minunate și poate puțin explorate.

Dacă mă întrebați la ce ar trebui să se aștepte un scenarist care face un astfel de workshop, o să rămân un pic tot la călătorie. Dacă intri pentru prima dată într-un oraș, s-ar putea să hălăduiești aiurea pe străzile lui, să pierzi zone prețioase sau să treci pe lângă ele fără să le observi valoarea. Și atunci te-ai bucura să ai pe cineva care-l cunoaște bine și care te plimbă prin el și – cu pasiune – îți descoperă fiecare colțișor. Revenind la concret, un scenarist (mai ales unul debutant) poate învăța un abecedar al unui astfel de tip de scriere și poate afla ce instrumente ar fi indicat să folosească atunci când își dorește să scrie. Pentru că eu cred că totul se învață și – am aflat recent – mai ales cum să scrii un scenariu.

Exercițiul de scriere într-un astfel de workshop e evident unul mult mai folositor decât cel pe care l-ai încerca în intimitate. În primul rând pentru că nu ești singur, lucru uneori periculos pentru că te poți îndrăgosti de ideile și de textul tău, fără să-i mai vezi imperfecțiunile. A lucra într-un grup îți permite și o a doua-treia-patra privire și îți poate oferi o nouă perspectivă. În plus, poate fi un prețios laborator al ideilor, situațiilor și al personajelor. Pe de-altă parte, am aflat deja că fiecare genre are regulile lui, are lumea lui și o tehnică specifică. Aștept cu nerăbdare să aflu mai cât mai multe despre crime drama”, este de părere Daniel Oltean, finalist WSF.

„Pentru mine, workshopul a fost important pentru că m-a ajutat să aflu informații dintr-un domeniu relativ nou. La prima impresie, a fost ceva intens, cu multe detalii într-un timp scurt, însă tocmai aceste detalii m-au ajutat să am o imagine mai bună despre întregul proces al scrierii unui scenariu. Cu atât mai mult cu cât a fost profund specializat pe un gen de scenariu cu toate particularitățile pe care le implică. Crima drama vine cu specificități proprii, la fel ca orice alt gen, iar un workshop de instruire strâns concentrat pe acest gen mi-a părut foarte folositor”, a declarat și Iulian Popa, finalist WSF.

Parteneri editoriali

Share

Videoclipuri cu știri

L-ai pierdut la TV

Episoade noi acum pe VOYO

7 zile înainte de TV • fără reclame • oricând

Top emisiuni