• PRO TV
  • Cufundari, inteligență artificială și Egipt antic - un interviu cu Dan byron despre albumul efemeride

Cufundari, inteligență artificială și Egipt antic - un interviu cu Dan byron despre albumul efemeride

Cufundari, inteligență artificială și Egipt antic - un interviu cu Dan byron despre albumul efemeride

Dacă te întrebi ce treabă au păsările cufundari, Egiptul antic și anxietatea cu un album de rock alternativ atunci interviul ăsta e pentru tine. byron este una dintre cele mai cunoscute și iubite trupe de pe scena de rock alternativ din România. Din 2006 și până acum băieții au scos opt albume, iar cel mai nou material se numește „efemeride” și se anunță un material discografic destul de heavy - și la propriu și la figurat - fiind despre tot felul de anxietăți pe care le avem cu toții.

Gallery

Pe 18 noiembrie, la Arenele Romane, trupa va avea un super concert ce va încheia turneul național de lansare al albumului, însă până atunci am vrut să aflăm ce cotloane ascunse are efemeride, care e povestea copertei, ce părere are inteligența artificială despre un refren, dar și ce părere are Dan, solistul trupei, despre Chat GPT și ce metode neconvenționale au folosit în înregistrarea celor zece piese efemeride.

Bilete la concertul de pe 18 noiembrie se pot achiziționa de pe byron.iabilet.ro

Procesul creativ variază de la artist la artist. Ne poți descrie o metodă mai puțin convențională sau o sursă de inspirație care a jucat un rol important în realizarea acestui album?

Dan byron: În mare parte, efemeride a fost scris direct pe partitură, după ce în prealabil stabilisem niște repere armonice. Având armonia și melodia, am putut să fiu mai atent la economia versurilor (deși pe alocuri recunosc că am făcut abuz, dar măcar l-am făcut conștient) și mi-a fost mai ușor să mă prind ce tematici să abordez  — am urmărit traseul stărilor mele armonico-melodice ca pe o hartă (de obicei versurile sunt greu de scris tocmai pentru că e un pic nenatural să-ți propui un subiect). După care le-am prezentat niște schițe formale trupeților, am votat cu toții cântecele favorite (am ales 10 din cele 23 scrise) și am lucrat împreună la aranjamente, tot intrând și ieșind din sala de repetiție și din studio. Asta așa, ca o schemă simplificată pe repede-înainte. Întreg procesul, de la primul acord la producția finală, a durat peste trei ani.

Mulți fani caută suprize (hidden gems) pe un album. Există pe album detalii subtile, referințe sau teme recurente pe care ascultătorii ar putea să le găsească? Nu da tot din casă, dar dă-ne niște indicii.

D.B: Sunt multe detalii, unele mai subtile, altele mai fățișe, și nu vreau să vă stric plăcerea de a le descoperi, dar ca să răspund totuși măcar un pic la întrebare, păsările care se aud după primul refren din În infern sunt cufundari — niște păsări care își trăiesc viața pe apă —, iar cântecul lor nebunesc se transformă la un moment dat în alarma unei mașini de pompieri. Coincidență? Tot ce e posibil. Am ales onomatopeele dintr-o bancă enormă de sample-uri și am făcut-o instinctiv, neavând habar că așa cântă cufundarii sau că aia e o alarmă de pompieri. Sunetele în sine mi-au dat o stare.

De multe ori, coperta reprezintă o reprezentare vizuală puternică a muzicii. Ne poți povesti despre artwork-ul albumului și cum este el complementar mesajului transmis de muzică sau temă?

D.B: Fragmentul de statuetă de pe copertă se află la Muzeul Metropolitan din New York și nu se știe exact pe cine reprezintă. Unii zic că ar fi Nefertiti, dar nu există dovezi concludente, iar mie chiar nu mi se pare că buzele sau mandibula i-ar semăna cu cele ale binecunoscutului bust de la muzeul din Berlin. În orice caz, frumusețea de femeie pe care o înfățișează era regină în Egiptul antic, așa că la vremea ei era considerată zeiță, carevasăzică nemuritoare. Bucata asta de piatră este tot ce a rămas din presupusa-i imortalitate. Nici măcar numele nu i-a fost reținut de istorie. O efemeridă și ea, ca noi toți.

Ca artist, perspectiva ta asupra lumii este unică. În ce mod speri să rezoneze ascultătorii cu muzica ta și în particular cu acest album și cum crezi/speri că le va impacta viața?

D.B: Cred că mulți dintre ascultătorii noștri se vor regăsi în acest album. Până la urmă facem parte din aceeași bulă și avem destule trăiri comune.  

În ultimii ani, tot ce înseamnă producția unui album a evoluat semnificativ. Ați folosit vreo tehnologie anume sau vreun tool în creația acestui album care să aducă o perspectivă nouă muzicii sau procesului creativ?

D.B: Mai mult de jumătate din vocile de pe efemeride sunt înregistrate acasă, iar asta m-a făcut să lucrez mai mult decât aș fi făcut-o la studio și să fiu mai atent la stările pe care încercam să le transmit. În mod normal, în regimul unor sesiuni de studio normale, aș fi terminat tot albumul în câteva zile. Noua libertate însă mi-a permis să mă opresc atunci când nu mai aveam energie și să reiau orice vers de oricâte ori e nevoie. A nu se înțelege greșit, poți face asta și la studio, dar ar fi cam ciudat să te oprești în mijlocul frazei că nu te mai simți în stare să continui sau să freci o linie până când îi curge sânge din nas sunetistului.

Și acum o întrebare fără de care niciun interviu nu mai poate exista. L-am întrebat pe Chat GPT dacă piesa Cadou are șanse să ajungă pe posturile de radio comerciale. Mi-a zis că e prea profundă și abstractă și că îmi propune acest refren în schimb: Hai, oferă-mi un dar / E ziua mea și vreau să mă simt în zbor. Un zâmbet, o rază, Să uităm de griji, să trăim în voie

Ce rol joacă inteligența artificială în industria muzicală? Cum crezi că va impacta ea procesul creativ, muzica în general, modul în care ascultăm muzică?

D.B: Chat GPT e încă un copilandru, iar scriitura îl dă și mai tare de gol. Nu cred că există un post de radio comercial care ar accepta un refren fără rime. Dar mai mult ca sigur în câțiva ani o să poată produce texte mult mai deștepte și probabil va putea scrie muzică în diverse stiluri și imita timbre de voci. Acum pare scary, știu, dar sunt convins că ne vom obișnui cu ideea. Ce nu cred că va putea face va fi să se prezinte pe o scenă și să țină un concert, dar mai știi? La cum evoluează tehnologia probabil în curând ne vom apuca cu toții de grădinărit.

Ce ne pregatiti pe 18 noiembrie la Arenele Romane?

D.B: Pe 18 noiembrie la Arenele Romane vom fi însoțiți de Dora Gaitanovici și Pinholes și vom face un show de zile mari, dar n-am să spun mai multe pentru că nu vreau să vă stric surpriza. Vă așteptăm cu drag acolo!

Parteneri editoriali

Share

Videoclipuri cu știri

Citește și

Ultimele articole

Top citite

L-ai pierdut la TV

Episoade noi acum pe VOYO

7 zile înainte de TV • fără reclame • oricând

Top emisiuni