Primul automobil din istoria omenirii are peste 500 de ani și e acum la București

Primul automobil din istoria omenirii are peste 500 de ani și e acum la București
Autor: Dan L. Brumar
Data publicarii: 26 Iulie 2018
Data actualizare: 26 Iulie 2018
Primul vehicul pe roți creat pentru a transporta oameni și bunuri este mult mai rudimentar decât cele din ziua de azi. Strămoșul automobilului a fost imaginat acum peste 500 de ani și poate fi văzut în cadrul unei expoziții gratuite, la București.

Mașinile, elicopterele, roboții, tancurile, submarinele, parașuta și alte minuni ale secolelor XIX-XX au fost imaginate cu multe veacuri înainte de revoluția tehnologică a omenirii. Toate sunt creațiile geniului lui Leonardo da Vinci, poate cea mai sclipitoare minte a Renașterii. Singura explicație pentru care toate acestea n-au fost folosite la scară largă la timpul lor este că omul mai trebuia să inventeze ceva pentru a le face fiabile.

În cazul automobilului, au fost nevoie de încă patru secole pentru ca această descoperire să fie cu adevărat utilă umanității, odată cu descoperirea rafinării petrolului. Primul vehicul pe roți capabil să se deplaseze din punctul A în punctul B, folosind forța mecanică, poate fi admirat în cadrul expoziției „Leonardo da Vinci – Invențiile unui geniu” din AFI Cotroceni. 

Nu mai puțin de 44 de exponate, realizate din lemn după schițele marelui inventator, sunt expuse în complexul comercial până la 15 septembrie 2018. Iată câteva descoperiri ale geniului Renașterii care ne sunt extrem de utile și azi!

Bicicleta

Cu mult timp înainte să devină un mijloc de transport rapid și ecologic și să fie asociată cu un stil de viață sănătos, bicicleta a fost imaginată de Leonardo da Vinci pentru deplasări ceva mai eficiente decât mersul pe jos. Exponatul de față este realizat după schițele descoperite în anii ’70 de cei care fuseseră însărcinați cu restaurarea lucrării lui Da Vinci, Codex Atlanticus. Însă, descoperirea este învăluită în mister, fiindcă cercetătorii nu au găsit mărturii directe care să conducă la concluzia că desenul reprezentând prima bicicletă i-ar aparține lui Leonardo da Vinci.

Linia desenului, lipsa detaliilor, semnătura ucenicului său, Salai, i-au determinat pe cercetători să creadă că schița i-ar aparține elevului său, care s-ar fi inspirat din lucrările profesorului său. Poate că tocmai cele două pagini care lipsesc din Codex ar fi putut risipi misterul. Bicicleta a fost refăcută conform schiței și e doatată cu lanț și pedale, care îi permitea utilizatorului ei să se deplaseze ceva mai repede decât un om care mergea pe jos.

FOTO: danarogoz.com

În fotografia de mai sus este Dana Rogoz, care s-a declarat vrăjită de expoziție. Bloggerița a pregătit pentru cititorii ei un tur ghidat premium în cadrul expoziției. 

Tancul

Leonardo da Vinci a imaginat mai multe arme de foc capabile să decidă o luptă între două armate. În ciuda faptului că era un om care s-a declarat împotriva războaielor de orice fel, Leonardo da Vinci a schițat și construit diverse piese de artilerie sau arme care nu existau la vremea respectivă pentru diverși „sponsori” de-ai săi. Tancul este una dintre armele letale ale vremurile moderne, care a fost anticipat de Da Vinci acum mai bine de 500 de ani.

Tancul său a venit în două versiuni, armă de asalt și armă defensivă. În ciuda puterii sale de foc, tancul din Evul Mediu avea un dezavantaj mare în ceea ce privește viteza de deplasare, care azi e crucială. Totuși, Leonardo de Vinci are meritul de a fi gândit, cu mult timp înainte de apariția motorinei și a războaielor moderne, o armă decisivă pe câmpul de luptă. La București este expusă macheta tancului de apărare, cu mai multe tunuri (stânga imaginii), în timp de varianta de asalt este la Muzeul din Florența, de unde provine, de altfel, întreaga expoziție.

Automobilul


Ceea ce vedeți în aceste imagini este prima mașină cu suspensie imaginată de mintea umană, una dintre cele mai cunoscute creații ale lui Leonardo da Vinci. E vorba de un vehicul care se deplasa autonom, cu ajutorul unui mecanism cu arcuri, care transfera energia acumulată prin tensionarea arcurilor către toate angrenajele. Un principiu similar poate fi întâlnit azi la mașinuțele de jucărie cu arc, pe care trebuie să le tragi puțin în spate pentru a se putea deplasa pe direcția înainte.   

Exponatele expuse în Capitală au fost realizate de angajaţii Muzeului Leonardo da Vinci din Florenţa, coordonaţi de profesorul Carlo Pedretti. Maşinăriile sunt realizate din lemn şi respectă în detaliu schiţele din caietele lui Da Vinci. Vizitatorii pot vedea copii ale schiţelor originale, precum şi informaţii despre aplicaţiile gândite de marele inventator.

FOTO: Copiii sunt cei mai interesați de invențiile lui Leonardo da Vinci

Expoziţia „Maşinăriile lui Leonardo da Vinci - Invenţiile unui geniu al Renaşterii” a mai fost prezentată în alte 76 de oraşe din ţări de pe toate continentele şi a reuşit să atragă până acum milioane de vizitatori. Expoziția a mai fost la București în 2008.




VIDEO PROTVPLUS.RO
STIRILEPROTV.RO
Mai mult pe STIRILEPROTV.RO
Modifică setările cookies