• PRO TV
  • (P) Antigelul este unul dintre cele mai importante fluide ale unui autovehicul!

(P) Antigelul este unul dintre cele mai importante fluide ale unui autovehicul!

(P) Antigelul este unul dintre cele mai importante fluide ale unui autovehicul!

Lichidul de răcire este extrem de important pentru buna funcționare a motorului oricărui autovehicul. De-a lungul timpului au existat mașini care aveau sisteme de răcire pe aer, însă, în prezent, avem preponderent autoturisme care realizează răcirea motorului, pe bază de antigel.

Sistemul de răcire elimină aproximativ o treime din căldură reziduală a motorului prin circularea lichidului pe tot traseul. Antigelul sau lichidul de răcire, joacă un rol esențial în menținerea funcționarii motorului mașinii dumneavoastră, atât în condiții de cald, cât și de frig. Dacă nu mențineți antigelul completat la nivelul optim, puteți provoca daune semnificative motorului mașinii.

Antigelul are rolul de a nu lăsa lichidul de răcire să înghețe în motor pe parcursul sezonului rece, astfel încât să poată fi asigurată o bună funcționare a acestuia. Conform legilor fizicii, în momentul în care un lichid îngheață, își mărește volumul și în cazul lichidului de răcire, se pot provoca daune semnificative la motor. În sezonul cald, antigelul menține temperatura motorului optima și îl fereste de supraîncălzire, având și rol de lubrifiere pentru pompa de apa și creează un strat protector împotrivă coroziunii, pe conductele întregului sistem de răcire.

Daca trebuie să reîncarcați frecvent nivelul lichidului de răcire și ați observat o baltă sub mașină, s-ar putea că radiatorul sau unul dintre furtunuri să aibă scurgeri. Dacă nu există semne că lichidul de răcire iese din motor, acesta s-ar putea scurge în interiorul motorului.

O scurgere externă este de obicei mai ușor de remediat decât una internă, semn care ar putea indica o problemă mai gravă. Oricum ar fi, este important să vă duceți autoturismul la service, cât mai curând posibil pentru a preveni apariția altor probleme.

Pe lângă verificarea nivelului lichidului de răcire, urmăriți indicatorul de temperatură din instrumentarul de bord. Dacă acul se ridică în afara intervalului normal, aceasta va declanșa adesea o lumină de avertizare și ar putea semnaliza de asemenea, o problemă a sistemului de răcire. Dacă opriți mașina undeva în siguranță și solicitați asistență rutieră, vă puteți salva mașina. Problemele care pot apărea la motor și sunt asociate cu antigelul și sistemul de răcire, se soldează de cele mai multe ori, cu daune considerabile.

Cum funcționează antigelul?

Antigelul este un lichid care are un punct de îngheț mult mai scăzut decât apa simplă și este adăugat în sistemul de răcire al mașinii. Practic se amensteca apa demineralizată cu antigel într-o proporție de 50:50 și rezultă lichidul de răcire al motorului.

Acest amestec este pompat pe întreg sistemul de răcire, prin intermediul unei pompe de apa. Pe măsură ce trece prin părțile mai fierbinți ale motorului, lichidul absoarbe căldură, iar în momentul în care ajunge în radiator, se răcește. După ce lichidul de răcire ajunge și se răcește în radiator, vă reintra înapoi în motor și tot așa, ajutând la menținerea unei temperaturi optime pentru o bună funcționare. De asemenea, fiecare mașină în parte are pe radiator și un ventilator care va porni automat dacă temperatura crește în exces. Acest lucru se întâmplă de regula în acele momente în care circulam bara la bara în aglomerație iar mașina sta foarte mult pe loc cu motorul pornit.

Daca vremea este prea rece, există riscul că agentul de răcire să înghețe, ceea ce va provoca daune motorului datorită expansiunii. Tocmai pentru a combate acest lucru, se combină apa demineralizată cu antigelul. Dacă lichidul de răcire conține concentrația potrivită de antigel, motorul dumneavoastră vă fi protejat.

În momentul în care achiziționați antigel pentru autoturismul dumneavoastră, trebuie să țineți obligatoriu cont de specificațiile produsului, precum și de specificațiile date de producătorul auto. Există mai multe tipuri de antigel, fiecare în parte având proprietăți diferite. Fiecare producător auto, impune utilizarea unui anumit tip de antigel, tocmai pentru că motoarele pot fi confecționate din materiale diferite. Antigelul poate ataca acel material din care motorul este construit, iar pentru a nu crea astfel de probleme, companiile au creat mai multe tipuri de antigel.

Mai multe tipuri de antigel, înseamnă produse ce au compoziții chimice diferite. Fiecare dintre noi a învățat la școală faptul că, anumite substanțe chimice, pot reacționa intre ele. În unele cazuri nu se întâmplă absolut nimic, însă, exista și situații complet diferite. În ceea ce privește tipurile de antigeluri, acestea nu trebuie combinate absolut deloc în sistemul de răcire, deoarece prin reacție chimică lichidul de răcire se poate gelifica, ceea ce vă duce ulterior la compromitarea motorului și a componentelor sistemului de răcire.

La fel că toate fluidele din mașină, antigelul se deteriorează în timp și își pierde proprietățile și în cele din urma, devine mai acid. Acest lucru poate provoaca coroziune, care poate deteriora radiatorul și alte componente importante ale sistemului de răcire, cum ar fi pompa de apă, furtunurile, termostatul și așa mai departe. Rugina, murdăria și alte particule dăunătoare se pot acumula și în caloriferul de căldură. Astfel de contaminanți vor compromite capacitatea antigelului de a regla temperatura motorului iar acest lucru poate duce la supraîncălzirea motorului iar într-un final, acesta se va bloca, caz în care de cele mai multe ori, va trebui înlocuit.

Dacă doriți să înlocuiți antigelul din motor, asigurați-vă că motorul și radiatorul au avut, cel puțin o oră, timp să se răcească. Faceți un amestec precis 50/50 de antigel și apa demineralizată. Scoateți cu atenție capacul radiatorului și adaugați lichidul de răcire, gata preparat. Daca țineți cont de câteva informații exterm de utile, vă puteți bucura de mașină și rula cu aceasta mulți kilomentri fără nici un fel de problemă. De asemenea, este important să rețineți că sistemul de răcire al mașinii dumneavoastră este sub presiune și acumulează cantități periculoase de căldură. Nu efectuați niciodată această operațiune atunci când motorul și radiatorul sunt fierbinți. Nerespectarea măsurilor de siguranță adecvate poate duce la vătămări grave.

Pentru a nu întâmpina nici un fel de problemă cu autoturismul dumneavoastră, achiziționați antigeluri auto potrivite și apelați la un service specializat pentru schimbul lichidului de răcire.

Parteneri editoriali

Share

Videoclipuri cu știri

Citește și

Ultimele articole

Top citite

L-ai pierdut la TV

Articole știri

Episoade noi acum pe VOYO

7 zile înainte de TV • fără reclame • oricând

Top emisiuni