(P) Ce Este Vitamina B12?

(P) Ce Este Vitamina B12?
Autor: Maria Rusu
Data: 16 Noiembrie 2020
Vitamina B12 are un rol important în buna funcționare a funcțiilor corpului și de aceea este esențial ca fiecare să aibă grijă să asimileze o cantitate suficientă pentru a-și menține o stare bună de sănătate. Vitamina B12 este esențială pentru formarea celulelor roșii din sânge, sinteza ADN-ului, funcționarea nervilor și menținerea funcției cognitive. 

Pentru că organismul uman nu produce singur vitamina B12, aceasta se asimilează în mare parte prin intermediul alimentelor pe care le consumăm, în special al celor de origine animală, precum și prin suplimente alimentare. Iar acest lucru trebuie făcut frecvent deoarece corpul nu stochează această vitamină pentru o perioadă prea mare de timp.

Care este cantitatea de vitamina B12 recomandată?

Doza zilnică recomandată de vitamina B12 este de 2,4 micrograme pentru majoritatea adulților – persoanele cu vârste peste 14 ani. Există și categorii de persoane care au nevoie de o doză puțîn mai mare:

  • Femeile însărcinate - 2,6 micrograme
  • Lăuzele și femeile care alăptează - 2,8 micrograme

Care sunt sursele de vitamina B12

Vitamina B12 se găsește în cantități importante în produse de orgine animală sau din alimente fortificate.

Printre sursele de origine animale din care se poate asimila vitamina B12 sunt oule, produsele lactate, pește cum ar fi somonul, tonul, păstrăvul, carnea (organele de miel sau de vită au un conținut ridicat de vitamina B12).

Care sunt grupele cu risc crescut de deficit de vitamina B12

Persoanele de peste 50 de ani. Odată cu înaintarea în vârstă, celulele stomacului nu mai funcționează la o capacitate optimă și vor absorbi din această cauză o cantitate mai mică de vitamina B12. Acestei grupe i se recomandă consumul de alimente fortificate cu vitamina B12 sau suplimente de vitamina B12. Suplimentarea cu 25-100 micrograme pe zi s-a dovedit utilă în menținerea nivelurilor de vitamina B12 la persoanele în vârstă.

Persoanele care suferă de afecțiuni gastrointestinale, cum ar fi boală celiacă sau boală Crohn sau care au suferit o operație de micșorare a stomacului. Și aceste persoane pot secreta prea puțin acid clorhidric sau factor intrinsic pentru a absorbi cantitatea necesară de vitamina B12.

Persoanele cu anemie pernicioasă. Această afecțiune autoimună dereglează capacitatea stomacului de a produce factor intrinsec, pentru absorbția vitaminei B12.

Persoanele vegane. Pentru că în această categorie se înscriu toți cei care nu consumă produse de origine animală, riscul de apariție a deficienței de vitamina B12 este ridicat. Pentru a preîntâmpina apariția acestuia, se recomandă consumul de cereale fortificate și administrarea suplimentelor de vitamina B12. Un risc major poate apărea în cazul sarcinii și alăptării când este vorba de o viitoare mămică vegană. Aportul de vitamina B12 trebuie îndeaproape monitorizat și trebuie asigurată doza adecvată pentru a nu apărea probleme de sanatate atât pentru ea, cât și pentru copil. Bebelușii care nu primesc necesarul de vitamina B12 pot dezvolta deficiență și pot suferi leziuni neurologice permanente.

Persoanele care urmează tratament medicamentos sau iau medicamente în mod frecvent.  Două tipuri de medicamente pentru ulcer și reflux gastric - inhibitori ai pompei de protoni, cum ar fi omeprazolul și lansoprazolul, și blocantii H2 precum cimetidina, famotidina și ranitidina – inhibă eliberarea cantității necesare de acid gastric pentru a elibera vitamina B12 din alimente.

Deficitul de vitamina B12, deși extrem de periculos și cu urmări grave asupra stării de sănătate, poate fi prevenit. Consumul optim de vitamina B12 poate fi ușor ținut sub control printr-un stil de viață echilibrat, informare corespunzătoare în legătură cu importantă acestei vitamine și prin adoptarea unui regim alimentar bazat pe alimente curate și sănătoase. 

Ce trebuie să faci pentru a evita apariția deficitului de vitamina B12, cu atât mai mult atunci când te numeri printre cei care au risc de a dezvolta această problemă.

Suplimentele alimentare. Acestea sunt o soluție optimă pentru a-ți asigura aportul necesar, însă trebuie să discuți cu medicul înainte de administrarea suplimentelor de vitamina B12.

Alimente bogate în vitamina B12. Dieta are un rol important în menținerea sănătății. Consumă frecvent carne, ouă, pește, produse lactate și lapte, acestea sunt surse importante de vitamina B12.

Injecțiile cu vitamina B12 pot fi soluția în cazul celor care suferă de afecțiuni precum boala celiacă, boala Crohn sau pentru pacienții care au trecut printr-o intervenție chirurgicală la nivelul stomacului pentru  reducerea greutății sau au anemie pernicioasă.




VIDEO PROTVPLUS.RO


STIRILEPROTV.RO
Mai mult pe STIRILEPROTV.RO
Modifică setările cookies