• PRO TV
  • (P) Cum a cucerit cafeaua italienească întreaga lume

(P) Cum a cucerit cafeaua italienească întreaga lume

(P) Cum a cucerit cafeaua italienească întreaga lume

Se spune că popularitatea cafelei în Italia a crescut semnificativ prin 1600 când papa Clement al VIII-lea a gustat-o și chiar a binecuvântat-o, în pofida opoziției din partea consilierilor săi care o considerau băutura Satanei.

Italienii au o cultură incredibilă a cafelei alimentată de pasiune, tradiție și inovație. Chiar dacă materia primă vine de pe alte continente, ei au perfecționat etapele de prăjire și preparare care le-au adus recunoaștere pe plan mondial. Cele mai cunoscute nume ale cafelei italienești sunt Lavazza și Illy, branduri care au cucerit lumea, fiecare în propriul său fel.

Povestea Lavazza a început în 1859 în Torino unde Luigi Lavazza a deschis un mic magazin alimentar în centrul orașului. Pe atunci, cei care țineau magazine de acest fel obișnuiau să cumpere cafeaua verde și să o prăjească ei înșiși, chiar să și creeze “blend-uri” din diferite origini pentru a crea rețete pe gustul fiecărui client. Luigi Lavazza a făcut o pasiune pentru acest proces, iar restul este istorie. Acum, compania fondată de el este condusă de a patra generație de descendenți ai lui Luigi.

Dacă Lavazza este cunoscută pentru tradiție, atunci Illy este sinonim cu inovația. Francesco Illy pornește illycaffé în 1933, în Trieste, fiind în concurență cu alte 60 de afaceri cu cafea, multe dintre ele având deja o istorie în spate. Francesco câștigă avantaj repede prin câteva invenții care au revoluționat domeniul. Mai întâi patentează un sistem de presurizare care permite ambalarea cafelei la scurt timp după prăjire în recipiente de metal, pentru a-i păstra cât mai mult prospețimea și aromele. Apoi, în 1935, el inventează primul aparat de espresso automat care produce 9 bari, presiune fără de care espresso-ul perfect nu poate exista. Sub numele de Illeta, aparatul este predecesorul espressoarelor moderne.

Diferențele dintre Lavazza și Illy se observă și în alegerea tipului de cafea: Illy comercializează numai 100% Arabica, în timp ce Lavazza adaugă și Robusta în unele dintre rețetele lor. Boabele Robusta sunt cunoscute pentru gustul amărui și conținutul ridicat de cafeină, în timp ce Arabica este mai dulce, cu note de ciocolată, florale sau de fructe. Chiar dacă Robusta este considerată o cafea inferioară, dozajul este cheie în realizarea unui blend de calitate, pentru că ea poate adăuga acea vigoare apreciată de mulți băutori de cafea.

Illy se distinge în ceea ce privește menținerea în pas cu vremurile prin lansarea gamei Monoarabica, cel mai probabil ca răspuns la tendințele ultimilor ani în care standardele cafelei de specialitate au început să fie adoptate de pasionații de cafea. Printre aceste standarde se numără și aprecierea cafelelor single origin în defavoarea blend-urilor. Astfel, Illy pune la dispoziție cunoscătorilor cafele de origine din Etiopia, Guatemala, Brazilia, Costa Rica, India și Columbia.

Este de necontestat că industria cafelei nu ar fi fost la fel fără italieni. Ei au meritul de a fi făcut din cafea o componentă importantă a “la dolce vita”, ceea ce a ajutat la creșterea popularității cafelei pe plan mondial. Lor le datorăm chiar și numele preparatelor: espresso, cappuccino, latte, ristretto și multe altele. Așa că, prendiamo un caffè?

Parteneri editoriali

Share

Videoclipuri cu știri

Citește și

Ultimele articole

Top citite

L-ai pierdut la TV

Articole știri

Episoade noi acum pe VOYO

7 zile înainte de TV • fără reclame • oricând

Top emisiuni