(P) Primii pași pentru a începe propria afacere

(P) Primii pași pentru a începe propria afacere
Autor: Maria Rusu
Data: 19 Octombrie 2020
A avea o idee de afaceri și a începe un business poate părea copleșitor și complicat. Există multe lucruri de luat în considerare, de la înregistrarea unei companii, până la planificarea afacerii, strângerea de fonduri și multe altele. Dar, să le luăm pe rând.

1. Fă o evaluare personală

Pentru a nu da greș în afaceri, primul pas care trebuie făcut este un bilanț al tău și al situației tale. De ce să începi o afacere? Pentru bani, libertate și flexibilitate, pentru a rezolva o problemă sau există vreun alt motiv? Vezi și:

  • Care sunt abilitățile tale?
  • Despre ce industrii/domenii ai cunoștințe extinse?
  • Vrei să oferi un serviciu sau un produs?
  • Ce îți place să faci?
  • Cât de mult vrei/trebuie să riști?
  • Va fi o „aventură” cu normă întreagă sau cu jumătate de normă ?
  • Care îți sunt calitățile? Dar slăbiciunile? 
  • Cum vor afecta acestea operațiunile de zi cu zi?

2. Analizați industria

Odată ce ai ales să demarezi o afacere care se potrivește obiectivelor și stilului de viață, evaluează ideea.

  • Cine va cumpăra produsul sau serviciul? 
  • Care vor fi concurenții?

În această etapă, trebuie să realizezi de cât de mulți bani ai avea nevoie pentru a începe. 

3. Vezi publicul țintă

Pentru a afla cât de atractivă este piața potențială, fă o analiză a pieței. 

  • Cât de urgent au nevoie oamenii de ceea ce vrei să vinzi sau să oferi.
  • Care este dimensiunea pieței? Există deja o mulțime de oameni care plătesc pentru produse sau servicii similare? 
  • Cât de ușor este (și cât costă) „să obții“ un client?
  • Cât va dura până să ajungi, într-adevăr, pe piață? O lună? Un an? Trei ani?
  • De ce investiție inițială ai nevoie înainte de a începe?

Va continua afacerea să fie relevantă pe măsură ce trece timpul? O afacere care repară ecranele iPhone X va rămâne relevantă numai atâta timp cât iPhone X rămâne pe piață. Dacă afacerea este relevantă doar pentru o anumită perioadă de timp, ia în considerare să faci și alte lucruri.

Află cât de multe informații poți.

4. Configurează afacerea

În mod realist, înregistrarea afacerii este primul pas către realizarea ei. Cu toate acestea, la fel ca în etapa de evaluare personală, petrece timp pentru a cunoaște avantajele și dezavantajele diferitelor forme de societăți comerciale permise de lege. Cere sfatul unui avocat sau al unui consultant financiar. 

În România, funcționează mai multe forme de organizare asociativă, dintre care cele mai cunoscute sunt:

  • societatea în nume colectiv (SNC)
  • societatea în comandită simplă (SCS)
  • societatea în comandită pe acțiuni (SCA)
  • societatea pe acțiuni (SA)
  • societatea cu răspundere limitată (SRL - cea mai populară formă);
  • societatea cu răspundere limitată – debutant (SRL-D)
  • întreprinderea individuală
  • întreprinderea familială
  • cooperativa agricolă și societate cooperativă (în domeniul agricol).

În funcție de afacere, pot exista și reglementări specifice orașului, județului sau regiunii (de exemplu, în zona montană). Acesta este, de asemenea, momentul să găsești un contabil bun, să decizi asupra numelui și să cauți disponibilitatea sa.

5. Pornește procesul de planificare

Dacă vei căuta finanțare externă, un plan de afaceri este o necesitate. Dacă ai de gând să finanțezi singur afacerea, un plan de afaceri te ajuta să îți dai seama de câți bani ai nevoie pentru a începe, ce va fi nevoie pentru a face afacerea profitabilă și ce trebuie să faci.

În termeni simpli, un plan de afaceri este o foaie de parcurs, dar și un instrument pentru a gestiona modul în care afacerea crește și își atinge obiectivele. 

Există o mulțime de resurse online despre cum să scrii un plan de afaceri. Folosește-le, dar adaptează la nevoile tale precise. Nu există două afaceri la fel!

6. Elaborează un plan de finanțare

În funcție de dimensiunea și obiectivele întreprinderii, poate fi necesar un credit pentru afaceri. Opțiunile de investiții și împrumuturi includ:

  • Capital de risc
  • Investitori „înger” (similar capitalului de risc)
  • Bănci comerciale și companii care se ocupă cu microcreditarea
  • Împrumuturi/programe pentru IMM-uri (Startup Nation)
  • Prietenii și familia
  • Credite de nevoi personale ori carduri de credit (o opțiune foarte scumpă).

Un plan de afaceri perfect nu garantează că veți fi finanțat. Majoritatea investitorilor nu se deranjează să citească planul de afaceri, deși s-ar putea să se aștepte să îl ai. Apelați mai bine la o prezentare scurtă de vânzări, de aproximativ 1 minut, care să capteze atenția interlocutorului. Dacă el va da curs dialogului și pune întrebări despre subiect, înseamnă că prezentarea a fost una reușită.

7. Configurează spațiul

Dacă afacerea este online, construiește site-ul web și alege o soluție de vânzare online. Dacă nu, există multe lucruri de luat în considerare: găsirea spațiului, negocierea chiriei, cumpărarea inventarului, angajarea personalului, stabilirea prețurilor. Locul companiei va dicta tipul de client pe care îl atragi, ce tipuri de promoții poți desfășura și cât de mult va dura să crești.

8. Pregătiți-vă pentru încercare și eroare

Indiferent dacă începi prima sau a treia afacere, așteaptă-te să faci greșeli. Atâta timp cât înveți din aceste erori este bine. 

Păstrează o abordare deschisă și creativă, adaptează-te, caută oportunități și, mai presus de toate, distrează-te!




VIDEO PROTVPLUS.RO


STIRILEPROTV.RO
Mai mult pe STIRILEPROTV.RO
Modifică setările cookies